مقالات دوچرخه سواری

سرویس دهی به شبکه حمل و نقل شهری بادوچرخه

احداث خانه­های دوچرخه در فواصل مشخصی با ظرفیت­های متفاوت ماموریت بعدی است که باید به آن توجه شود. در مقوله ترکیب مودهای حمل و نقل همگانی و دوچرخه همگانی باید توجه داشت سرویس دهی دوچرخه و طراحی خانه­های دوچرخه و مکان یابی آن­ها با توجه به نوع وسیله حمل و نقل همگانی متفاوت است. این تفاوت­ها از نقشی که هر وسیله حمل و نقل عمومی ایفا می­نماید و نوع سرویس و خصوصیات آن ناشی می­شود.

مترو: در سرویس دهی مناطق شیبدار به وسیله دوچرخه همگانی یک خانه دوچرخه مجهز در محل ایستگاه مترو باید وجود داشته باشد و یک خانه دوچرخه در هر کدام از مناطق جاذب سفر. نکته جالب توجه در این مورد آن است که ایستگاه بالا دست منطقه با جذب سفر بالا محلی است که بیشترین تقاضا برای کرایه کردن دوچرخه وجود دارد و لذا باید سازو کاری در پیش گرفته شود که در این ایستگاه کمبود دوچرخه وجود نداشته باشد حال آنکه ایستگاه پایین دست منطقه جاذب سفر٬ محلی است که بیشترین تحویل دوچرخه همگانی در آنجا دیده می­شود. هماهنگی بین این ایستگاه­ها برای ایجاد تعادل بین هر دو ایستگاه واقع در بالادست و پایین دست هر منطقه جاذب سفر نکته کلیدی برای افزایش مطلوبیت دوچرخه همگانی به عنوان یک مورد مکمل حمل و نقل در مکان­های شیبدار می­باشد. خانه­های دوچرخه در نزدیکی مراکز عمده جذب سفر که هم تقاضا برای کرایه دوچرخه در آن­ها بالاست و هم تقاضا برای تحویل دادن آن٬باید مکانی متناسب با ازدحام مورد نظر باشد به طوری که سبب رانده شدن افراد مایل به استفاده از این سیستم نگردد.

اتوبوس یا BRT: نحوه احداث خانه­های دوچرخه در مسیرهای شیبدار BRT یا مسیرهای شیبداری که به وسیله اتوبوس سرویس دهی می­شوندمتفاوت است. در این مسیرها امتیاز استفاده از دوچرخه همگانی در اجتناب از توقف در ایستگاه­های مختلف در فواصل نزدیکی نسبت به هم واقع شده­اند و اجتناب از توقف­های بسیار در فرآیند پیاده و سوار شدن مسافرین می­باشد و امکان نزدیکتر شدن به مقصد نهایی با استفاده از دوچرخه می­باشد.

در اینجا همانند مترو نیست که خانه دوچرخه بالادست مرکز جذب سفر در اکثریت قریب به اتفاق موارد برای کرایه دوچرخه استفاده شود حال آنکه خانه دوچرخه پایین دست به عنوان مرکز تحویل دادن دوچرخه مدنظر قرار می­گیرد. در اینجا دو مدل مختلف برای مکان یابی خانه­های دوچرخه پیشنهاد می­شود:

با توجه به این نکته که فاصله ایستگاه­های BRT یا اتوبوس از یکدیگر به طور معمول در حدود ۳۰۰ متر می­باشد احداث اولین خانه دوچرخه در ایستگاه پایانی BRT در مسیر سربالایی قابل انجام است. سپس انتخاب فاصله­ای حدود ۱ کیلومتر تا خانه دوچرخه بعدی منطقی به نظر می­رسد. فقط باید به مراکز عمده جاذب سفر در طول مسیر توجه کرد که مکان یابی خانه­های دوچرخه باید به گونه­ای باشد که خانه­های مورد نظر فاصله­ای کمتر از ۲۰۰ متر با هر نقطه عمده جذب صفر داشته باشند.

مدل دیگرمکان­یابی خانه­های دوچرخه در مسیرهای سراشیبی BRT و اتوبوس به این صورت است که ایستگاه پایانی اتوبوس در مسیر سربالایی به عنوان نقطه ابتدایی برای احداث خانه دوچرخه در نظر گرفته می­شود و سپس در نزدیکی همه نقاط عمده جاذب سفر در طول مسیر سرپایینی یک خانه دوچرخه قرار می­گیرد. توصیه می­شود یک مرکز کنترل که دارای نقاط شیبدار بسیار در نزدیکی ایستگاه­های حمل و نقل همگانی است تشکیل شود که وظیفه ایجاد هماهنگی بین خانه­های دوچرخه اطراف نقاط جاذب سفر را داشته باشد. وجود یک چنین مرکزی در بالا بردن راندمان سیستم بسیار تاثیر گذار است به گونه­ای که این خانه­های دوچرخه به وسیله این مرکز با هم مرتبط اند و از اخبار مربوط به تعداد دوچرخه موجود در هر خانه تاخیر در باربرداری یا انتقال دوچرخه از ایستگاهی به ایستگاه دیگر ایجاد اشکالات احتمالی در تعدادی از دوچرخه­ها به طور ساعت به ساعت مطلع می­شوند. بهتر است هر خانه واقع در بالادست و پایین دست هر نقطه جاذب سفر به عنوان یک مجموعه در نظر گرفته شوند با وجود این سیستم در صورت بروز اختلال در هر یک از این سه مرکز می­توان از خانه­های دیگر موجود در منطقه برای رفع مشکل استفاده کرد.

pic_article_bikestation-small

https://www.instagram.com/gashta_club/

Gashta

مجری تورهای طبیعت گردی با دوچرخه از سال 1382

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + پنج =

اینستاگرام آموزشی گشتا
دکمه بازگشت به بالا

You have successfully subscribed to the newsletter

مشکلی وجود دارد . لطفا مجددا سعی نمایید.

دوچرخه will use the information you provide on this form to be in touch with you and to provide updates and marketing.

صفحات ما را در اینستاگرام دنبال نمایید .

صفحه اعلام برنامه های ورزشی

https://www.instagram.com/gashtaclub

---------------------------------------------------------------------------------------

صفحه آموزشی ورزشهای دوچرخه سواری،دویدن،کوهپیمایی،کمپینگ.....

https://www.instagram.com/gashta_com

 

 

ایمیل شما با موفقیت در خبرنامه ثبت گردید

مشکلی وجود دارد . لطفا مجددا سعی نمایید.

دوچرخه will use the information you provide on this form to be in touch with you and to provide updates and marketing.