گزیده مطالب کتاب جامع دوچرخه کوهستان

كمك های اولیه برای قربانی در حال غرق شدن

Gazo  910610 f025

دوچرخه سواری اغلب شما را به كنار آب می‌كشاند٬ . اگر از كناره رود به داخل آب سقوط كنید٬ و قادر به شنا نباشید٬ ممكن است غرق شوید. اگر یكی از همراهان دوچرخه سوارتان پس از افتادن از دوچرخه به داخل آب سقوط كرد٬ برای نجات وی اینگونه عمل كنید.

 

اگر دوست شما در حال غرق شدن در رودخانه است: ابتدا٬ محل حادثه را بررسی كنید تا مطمئن شوید اقدام برای نجات وی بدون مخاطره است. وضعیت قربانی را بررسی نموده٬ و سپس فردی برای كمك آوردن راهی كنید و با شماره 110 (يا 115) بگیرید٬ سپس مراقب فرد قربانی باشید تا كمك از راه برسد.

به هنگام وقوع حادثه غرق شدن٬ ابتدا قربانی را از آب خارج نمایید. هشیاری و تنفس وی را چك كنید. اگر قربانی نفس نمی‌كشد٬ زمان را تلف نكنید و سریعا اقدام به خالی كردن شش های وی از آب نمایید. فورا هرگونه مانع مانند گیاهان آبی یا گل و لای را از دهان قربانی خارج نموده٬ و راه تنفسی وی را باز كنید و سپس عملیات تنفس مصنوعی دهان به دهان را آغاز نمایید.

اگر تنفس وی بازنگشت٬ سر را دوباره خم نموده و تنفس مصنوعی را از سر بگیرید. اگر هوا باز هم داخل نشد٬ در مورد كودكان و بزرگسالان فشار ناگهانی شكمی یا مانور هایملیك((Heimlich maneuver  را اجرا نمایید تا راه تنفس باز شود. زمانیكه راه تنفسی باز شد٬ عملیات تنفس دهان به دهان و در صورت نیاز فشار به قفسه سینه را آغاز نمایید.

هیپوترمی به دلیل افت حرارت بدن به كمتر از 35 درجه سانتیگراد ایجاد می‌شود. فرد سانحه دیده نشانه‌هایی بدین شرح دارد لرزیدن و بریده بریده حرف زدن٬ سپس گیجی٬ از دست دادن قوه تعقل٬ خواب‌آلودگی٬ بی‌حواسی٬ و سپس لرزش‌ها ممكن است متوقف شود. در بچه ممكن است علائمی بدین شرح بروز كند خواب‌آلودگی و بی رمقی٬ سرد شدن شدید صورت٬ دستها٬ و پاها.

قربانیان هیپوترمی باید به تدریج و به كمك حمام آب گرم و نوشیدنی‌های داغ گرم شوند. این موارد نسبت به استفاده صرف از بطری‌های آب داغ یا پتوهای برقی ترجیح دارند.  اگر هیچ راه دیگری برای گرم كردن وجود ندارد٬ می‌توان از گرمای بدن برای گرم كردن قربانی استفاده كرد. فرد سانحه دیده را باید حركت داد تا به گردش خون وی كمك شود٬ مخصوصا حركت دادن پاها بسیار مهم است٬ اما نباید پوست بدن وی را مالید.

عکس از محمد علی معمارصادقی - دشت لار - تیر 84

كمك های اولیه برای قربانی در حال غرق شدن برگرفته از کتاب دوچرخه کوهستان چاپ باشگاه گشتا

Gashta

مجری تورهای طبیعت گردی با دوچرخه از سال 1382

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 1 =

اینستاگرام آموزشی گشتا
دکمه بازگشت به بالا

You have successfully subscribed to the newsletter

مشکلی وجود دارد . لطفا مجددا سعی نمایید.

دوچرخه will use the information you provide on this form to be in touch with you and to provide updates and marketing.

صفحات ما را در اینستاگرام دنبال نمایید .

صفحه اعلام برنامه های ورزشی

https://www.instagram.com/gashtaclub

---------------------------------------------------------------------------------------

صفحه آموزشی ورزشهای دوچرخه سواری،دویدن،کوهپیمایی،کمپینگ.....

https://www.instagram.com/gashta_com

 

 

ایمیل شما با موفقیت در خبرنامه ثبت گردید

مشکلی وجود دارد . لطفا مجددا سعی نمایید.

دوچرخه will use the information you provide on this form to be in touch with you and to provide updates and marketing.