گزیده مطالب کتاب جامع دوچرخه کوهستان

كمك های اولیه علایم حیاتی

کمکهای اولیه

همه چیز درباره كمك های اولیه بخش مهمی از دوچرخه سواری را به خود اختصاص می‌دهد٬ به ویژه دوچرخه سواری كوهستان كه در آن ممكن است ساعتها با یك آمبولانس فاصله داشته باشید. با این كه نمی‌توان این بخش را جایگزین دوره‌‌های كمكهای اولیه نمود٬ اما ارزش بسیاری برای مطالعه دارد.

 

علایم مهم تشخیص وضیعت حیاتی : با شناخت این علایم و توجه و ثبتشان تا رسیدن امدادگران و کمکهای بعدی به مصدوم بسیار مهم می باشد .

 

           علایم مهم تشخیص وضیعت حیاتی

 

  • وضیعت هوشیاری : بررسی اینکه فرد به محیط اطراف آگاهی دارد و به محرکهای محیطی پاسخ می دهد. اگر مصدوم در ابتدا هوشیار بوده و سپس دچار گیجی و منگی و . . .شود مهم است .
  • نبض : ضربان قلب در حالت عادی بین 60 تا 75 بار در دقیقه است .لمس نبض در ناحیه گردن ، مچ دست بهتر از سایر نقاط است . در حالت ورزش ، اضطراب ، تب ، . . .تعداد ضربان بالا می رود و در ضربه مغزی و سرمازدگی و بیماران قلبی ضربان کاهش می یابد . نبض یکی از نشانه های حیات است و عدم آن به معنی توقف قلب بوده و نشاندهنده مرگ قطعی نیست .
  • تنفس : تنفس شامل دو عمل دم ( فرو بردن هوا) وبازدم (فرستادن هوا به بیرون) است .تعداد تنفس طبیعی در بزرگسالان در حدود 12 تا 18 بار در دقیقه است . تب و فعالیت و هیجان تعداد تنفس را افزایش می دهد . تعداد و عمق تنفس و صدا دار بودن آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است که تا رسیدن به امدادگر باید توجه شود .
  • فشار خون : عبارت از فشاری که خون هنگام عبور از سرخرگها به جدار آنها وارد می سازد . فشار خون توسط ضربان متناوب قلب ایجاد می شود و برای برقراری جریان خون و رساندن مواد غذایی و اکسیژن به بافتها ضروری است . در حالتهای شوک و خونریزی ، فشار خون افت می کند و در موارد بیماری ، امکان افزایش آن وجود دارد . اندازه فشار خون به سن و وضع عروق خونی و شدت انقباض قلب وابسته است . فشار خون در دو حال انقباضی ( حداکثر) قلب و انبساطی (حداقل) اندازگیری می گردد و باید از فشار سنج استفاده بشود .
  • درجه حرارت : درجه حرارت معمولی بدن 37 درجه سانتیگراد است . این درجه حرارت در نتیجه تعادل به میزان تولید حرارت حاصله از سوخت و ساز مواد غذایی و … و دفع حرارت که از طریق پوست و ریه ها صورت می گیرد . بیماریهای مختلف به مانند بیماریهای تب دار و سرما و گرما زدگی در تنظیم حرارت اختلال ایجاد می کنند .
  • مردمک چشمها :معاینه مردمکها از لحاظ اندازمساوی بودن و عکس العملشان به نور مهم است عدم برابری مردمکها نشان از ضایعات مغزی و مردمکهای تنگ در مسمویت با داروهای مخدر و مردمکهای گشاد در حالت اغما قابل مشاهده است .
  • پوست : از نظر رنگ ، درجه حرارت و رطوبت باید بررسی بشود .رنگ پوست در درجه اول به رنگ خون (وجود هموگلوبین ) مربوط می شود . در موارد شوک و خونریزی رنگ پوست روشن و در موارد اختلال اکسیژن رسانی رنگ آن به صورت آبی یا کبود در می آید .
  • وضع ادرار : یک فرد در حالت عادی روزانه 1 تا 2 لیتر ادرار دفع می کند . کاهش ادرا به دلیل عدم توانایی کلیه ها به تجمع سموم در بدن منجر می گردد.
كمك های اولیه علایم حیاتی برگرفته از کتاب دوچرخه کوهستان چاپ باشگاه گشتا

Gashta

مجری تورهای طبیعت گردی با دوچرخه از سال 1382

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − هفت =

اینستاگرام آموزشی گشتا
دکمه بازگشت به بالا

You have successfully subscribed to the newsletter

مشکلی وجود دارد . لطفا مجددا سعی نمایید.

دوچرخه will use the information you provide on this form to be in touch with you and to provide updates and marketing.

صفحات ما را در اینستاگرام دنبال نمایید .

صفحه اعلام برنامه های ورزشی

https://www.instagram.com/gashtaclub

---------------------------------------------------------------------------------------

صفحه آموزشی ورزشهای دوچرخه سواری،دویدن،کوهپیمایی،کمپینگ.....

https://www.instagram.com/gashta_com

 

 

ایمیل شما با موفقیت در خبرنامه ثبت گردید

مشکلی وجود دارد . لطفا مجددا سعی نمایید.

دوچرخه will use the information you provide on this form to be in touch with you and to provide updates and marketing.