گزیده مطالب کتاب جامع دوچرخه کوهستان

تعمیر دوچرخه سرویس توپیهای چرخ

توپی چرخ

سرویس توپی ها در عین سادگی ، بسیار دقیق و حساس می باشد .  بنابراین در صورت عدم تجربه کافی و مهارت این کار را به یک تعمیر کار مجرب بسپارید . در صورت اینکه سرویس شما موفقیت آمیز نباشد ، باعث خرابی کل تشکیلات درونی توپی می شود و گاه به صرفه ترین راه تعویض توپی است که پیدا کردن توپی مناسب دوچرخه شما هماهنگ با پره بندی طوقه شما و سرانجام پره بندی آن کار را بر شما دوچندان می سازد .

 آچار گیو

 اگر توپی شما دارای گرد گیر نباشد و در سفارش سازنده نیز برای مناطق گلی و بارانی نیز توصیه نشده باشد ، باید بلافاصله بعد از برنامه های گلی و بارانی توپی خود را سرویس کنید . برای باز کردن توپی چرخها با آچار تخت مهره های دو طرف را توپی را باز کنید .

 spr_DCW_1BIG_2005107_60236

 قبل از اینکه گیوها را باز کنید بررسی کنید که گریس موجود کافی و سالم است در غیر اینصورت با آچار گیو ، گیوها را هم باز کنید و بیرون بیاورید . مراقب ساچمه ها باشید تا نریزند . به دقت گیو و ساچمه ها را بررسی کنید تا لعاب استیلی آنها از بین نرفته باشد .اگر یک خط باریک نیز بر روی گیو به سبب تماس ساچمه ها با گیو بر روی گیو پدید آمده باشد ، در حقیقت آن گیو زبر شده و باید تعویض گردد.  دوباره گریس بزنید و ساچمه ها را داخل کاسه بچینید و سپس گیوها را ببندید . در این مرحله که حساسترین مرحله آن است باید با دو آچار گیو هر دو گیو را گرفته و به آن اندازه ببندید و سفت  کنید که ساچمه ها نه به گیو بچسبند و نه لق باشد که باعث شود ساچمه ها نامرتب بیاستند. سپس واشرها و مهره نهایی و گردگیر توپی را ببندید .

frhub_tie1 frhub_tie2

 

 

hubadj_bearing2

در مورد توپی عقب به راحتی نمی توانید هر دو گیو را خارج کنید ، چرا که گیو سمت خودرو با پایه خوردو که در کنار توپی بسته شده درگیر می باشد و باید آنرا نیز باز کنید که اینهم کار دقیق و حساسی است و باید خودرو را باز کنید و بیرون بیاورید .

hub62hub65

 

 

 

 

 

 

 

spr_SCWs_inuse_2005810_15821

باز کردن خودرو :

باز کردن و بیرون آوردن خودرو برای شستشو خودروها یا سرویس گیوها و همچنین سرویس رزوه یا پایه نگهدارنده خودرو در انتهای توپی عقب چرخ که به موشکی هم مشهور است . سالم بودن این قسمت هنگامی مشخص می شود که شما وقتی چرخ عقب را در جهت مخالف می چرخانید تا به فرض پدال را در زیر پا خود قرار دهید یا چرخش زنجیر در جهت مخالف برای روغن کاری که اگر این موشکی خراب باشد ، زنجیر به راحتی نمی چرخد و خودرو گیر می کند . در برخی موشکی ها هنگامی که در مسیری حرکت می کنید و رکاب نمی زنید صدای تق تقی شنیده می شود که نشان از خرابی آنها ندارد . داخل این موشکی ها دارای ساچمه است و آنها نیز هر از چند باری باید سرویس شوند .

برای باز کردن خودرو به آچارهای تخصصی زیر نیاز دارید تا بتوانید خودرو را باز کنید .

spr_SR-2_2005729_7149

spr_FR-2_2005727_33876 spr_FR-7_2005727_79423آچاری که در سرش دارای زنجیر بوده و به دور خودرو گیر می کند و شما می توانید با آچاری که با قرار گرفتن در وسط خودرو با استفاده از آچار فرانسه یا آچار تخت وسط خودرو را باز کنید تا کل خودرو را خارج کنید . البته بسته نوع توپی که گیو و ساچمه باشد یا توپی بلبرینگی باشد نوع آچاری که در وسط خودرو قرار می گیرد متفاوت است .

spr_FR_1BIG_20051014_83279 spr_FR_2BIG_20051014_939

 

 

 

 

 

 

 

 

spr_SR_2BIG_200613_1226

باز کردن موشکی نیز نیاز به به آچاری شبیه به آچار توپی بلبرینگی دارد . در این قسمت نیز گریس وجود دارد که باید تجدید شود و با توجه به وجود گریس در این قسمت و داخل توپی ها به دور گیو در هنگام شستشو زنجیر با مواد نفتی بسیار باید مراقب باشید تا این مواد به داخل توپی و موشکی نفوذ نکنند چرا که گریسهای داخل آنها را می شویند .

freehubparts توپی اجزا


تعمیر دوچرخه سرویس توپیهای چرخ برگرفته از کتاب دوچرخه کوهستان چاپ باشگاه گشتا

Gashta

مجری تورهای طبیعت گردی با دوچرخه از سال 1382

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × دو =

اینستاگرام آموزشی گشتا
دکمه بازگشت به بالا

You have successfully subscribed to the newsletter

مشکلی وجود دارد . لطفا مجددا سعی نمایید.

دوچرخه will use the information you provide on this form to be in touch with you and to provide updates and marketing.

صفحات ما را در اینستاگرام دنبال نمایید .

صفحه اعلام برنامه های ورزشی

https://www.instagram.com/gashtaclub

---------------------------------------------------------------------------------------

صفحه آموزشی ورزشهای دوچرخه سواری،دویدن،کوهپیمایی،کمپینگ.....

https://www.instagram.com/gashta_com

 

 

ایمیل شما با موفقیت در خبرنامه ثبت گردید

مشکلی وجود دارد . لطفا مجددا سعی نمایید.

دوچرخه will use the information you provide on this form to be in touch with you and to provide updates and marketing.