مقالات دوچرخه سواری

سیستم حمل ونقل دوچرخه در ایران

 

پیش از جنگ جهانی دوم، دوچرخه به ایران وارد شدکه به علت گران بودن برای استفاده طبقه مرفه اختصاص یافت اما پس از جنگ جهانی دوم واردات دوچرخه نیز افزایش یافت و به تدریج این وسیله به شکلی عمومی مورد استفاده قرار گرفت به طوری که تا به حال برخی از شهرها مانند اصفهان ۶ کیلومتر خط ویژه دوچرخه احداث شده است.

isfahan-bicycle
دوچرخه های شهرداری اصفهان

ولی بعد از مدتی که استفاده از این وسیله با گسترش استفاده از اتومبیل در ایران در دهه ۱۳۵۰ به فراموشی سپرده شد و شهرهای ایران نیز با واردات بی­شمار اتومبیل از شهرهایی انسان محور به شهرهایی ماشین محور مبدل گشت و کاربرد دوچرخه نیز از حمل و نقل شهری به کاربردهای تفریحی تغییر پیدا کرد. از این به بعد بود که شهرهای سنتی ایران خود را با عنصر ماشین هماهنگ کرده و شهر با اصالت دیروز با مبنا قرار دادن اتومبیل تغییرات کالبدی را پذیرفت و برهمین اساس شهرها شاهد افزایش خیابان­ها، اتوبان­ها، پل­ها و عناصر دیگری شد که مشکلات عدیده­ای در شهرهای امروز پدیدار ساخت البته ذکر این نکته ضروری است که اتومبیل در زندگی امروزه نقش مهمی را دارا می­باشد ولی باید برنامه ریزان و طراحان شهری شرایطی را محیا کنند که علاوه بر حضور اتومبیل دوچرخه نیز نقش گذشته خود را شاخص کند.

در همین راستا در ۲۵ دی ۱۳۶۸ رویکرد جدیدی به این وسیه صورت گرفت یک نمونه از توجه دولت به دوچرخه مصوبه سال ۱۳۶۸ شورای عالی شهرسازی و معماری ایران است که طراحی مسیرهای مخصوص عبور دوچرخه را در شهرهای با جمعیت بیش از ۵۰ هزار نفر مورد توجه قرار می­دهد. ایده شهر سالم یکی دیگر از این کوشش­ها به شمار می­رود که از جانب شهرداری تهران در راه شناخت عوامل مساعد فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی به منظور اصلاح فرهنگ شهر نشینی در میان طیف­های گوناگون جامعه صورت گرفته است.

ایجاد خطوط و مسیرهای ویژه برای دوچرخه سواری بر مبنای نجوه قرار گیری فضاها، معابری با پتانسیل بالا جهت مسیرهای ویژه نقش مهمی را در کاهش ترافیک شهری ایفا می­کنند و از برخوردها و تصادفات احتمالی جلوگیری می­کند و همچنین استفاده از خطوط ویژه دوچرخه سواری و دسترسی به مسیرهای کوتاه، ایمن و مناسب، علاوه بر استفاده شهروندان از دوچرخه، در کم کردن حجم ترافیک شهری تاثیر گذار است.

شهر تهران به دلیل حجم بالای ترافیک یکی از شهرهای شلوغ دنیا محسوب می­گردد که این امر منجر به حادث شدن آسیب­های جدی چه از لحاظ سلامتی به شهروندان و چه زیست محیطی می­گردد. در همین راستا به منظور برقراری حمل و نقل پایدار، شهرداری تهران علاوه بر بسط حمل و نقل عمومی نظیر مترو و اتوبوس­های تندرو و اقدام به برنامه­ریزی و تهیه طرح­های ۵ ساله دوچرخه سواری شهروندان در مناطق ۲۲گانه شهر تهران کرده است.

https://instagram.com/gashta_club

Gashta

مجری تورهای طبیعت گردی با دوچرخه از سال 1382

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده − 3 =

اینستاگرام آموزشی گشتا
دکمه بازگشت به بالا

You have successfully subscribed to the newsletter

مشکلی وجود دارد . لطفا مجددا سعی نمایید.

دوچرخه will use the information you provide on this form to be in touch with you and to provide updates and marketing.

صفحات ما را در اینستاگرام دنبال نمایید .

صفحه اعلام برنامه های ورزشی

https://www.instagram.com/gashtaclub

---------------------------------------------------------------------------------------

صفحه آموزشی ورزشهای دوچرخه سواری،دویدن،کوهپیمایی،کمپینگ.....

https://www.instagram.com/gashta_com

 

 

ایمیل شما با موفقیت در خبرنامه ثبت گردید

مشکلی وجود دارد . لطفا مجددا سعی نمایید.

دوچرخه will use the information you provide on this form to be in touch with you and to provide updates and marketing.