گزیده مطالب کتاب جامع دوچرخه کوهستان

کمکهای اولیه استخوان شکسته

مداوای استخوانهای شكسته: شكسته شدن استخوان یكی از حقایق انکارناپذیر حوادث دوچرخه سواری است. چگونگی شناسایی یك استخوان شكسته را بیاموزید٬ و بدانید كه در مواجهه با انواع شكستگی‌ها باید چه كنید.

  درمان استخوانهای شكسته

 استخوان شکسته

در صورتی كه درد بسیار شدید در محل آسیب دیدگی گزارش شود٬ كه با حركت تشدید می‌شود٬ و فرد سانحه دیده نتواند به طور طبیعی از اندام آسیب دیده استفاده كند٬ احتمال شكستگی استخوان وجود دارد. از آنجایی كه عضو شكسته به ندرت خطر جانی در پی دارد٬ مهمترین مرحله آن است كه اطمينان از اينكه بیمار پیش از بی حركت كردن عضو ، تنفس و نبض مناسبی دارد٬ و كمترین آسیب ممكن را تحمل نماید. همچنین٬ ابتدا جلوی هرگونه خون ریزی مفرط را بگیرید.

 

نشانه‌ها٬ علاوه بر درد و از دست دادن عملكرد طبیعی اندام شكسته٬ شامل از شكل افتادگی آشكار در بخش آسیب دیده نسبت به اندام سالم٬ و به شوک رفتن فرد می‌باشد.

 

 استخوان پا شکسته

 

موارد خاص

اگر احتمال وجود آسیب دیدگی در كمر یا گردن وجود دارد٬ بیمار نباید حركت داده شود مگر اینكه حتما” نیاز باشد. هرگز به مصدومی كه از آسیب در ناحیه گردن یا كمر شكایت دارد اجازه نشستن یا ایستادن ندهید٬ و چیزی برای نوشیدن به آنان ندهید.

اگر آسیب بسیار جدی است به پرسنل اورژانس پزشكی اجازه دهید تا فرد سانحه دیده را به بیمارستان منتقل كنند. اگر آسیب در ناحیه پا یا باسن ایجاد شده است٬ مورد ممكن است در رفتگی مفصل یا شكستگی ران یا لگن خاصره باشد. اگر گردن یا كمر آسیب دیده باشد٬ هرگز سعی نکنید او را تکان داده یا جابجا کنید چون این عمل ممکن است به فلج شدن وی منجر گردد. در انتها٬ اگر احتمال شكستگی‌های چندگانه استخوان٬ یا خونریزی یا آسیبهای جدی وجود دارد٬ درخواست آمبولانس کنید.

 

اگر استخوان شكسته از پوست بیرون آمده است٬ سعی نكنید آن را با فشار به جای خود بازگردانید. آن را با یك پانسمان استریل خشك بپوشانید٬ تا نیروی كمكی آموزش دیده برسد. برای جلوگیری از خونریزی مفرط از فشار مستقیم استفاده كنید٬ همانگونه كه در مورد زخم عمیق این كار را انجام می‌دهید.

اگر گردن یا كمر آسیب دیده باشد٬ هرگز سعی نکنید او را تکان داده یا جابجا کنید چون این عمل ممکن است به فلج شدن وی منجر گردد.

درمان

استخوان شكسته باید توسط پرستار در حالیكه یك دست را بالاتر قرار می‌دهد و دیگری پایین ناحیه آسیب دیده است٬ ثابت و پشتیبانی شود. اگر نیروی كمكی رسیده است٬ بیمار را با گذاشتن پارچه لوله شده به موازات محل شكستگی در وضعیت مناسب و راحتی قرار دهید. درد در نتیجه سایش دو بخش انتهایی استخوان شكسته به هم ایجاد می‌شود٬ بنابراین درد را تا حد ممكن كاهش دهید. بدون بی حركت كردن محل آسیب دیدگی بیمار را حركت ندهید.

 

اگر احتمال می‌رود كمك به زودی نرسد٬ مفاصل بالا و پایین محل آسیب دیدگی را با آتل بی حركت نمایید. آتل می‌تواند از چوب٬ پایه صندلی٬ تعداد زیادی مجله٬ و یا حتی قسمت سالمی از بدن باشد. هر دو سر انتهایی آتل باید اطراف محل آسیب دیدگی احتمالی را در بر بگیرند. بانداژها٬ پارچه٬ كمربند٬ یا نوار برای بستن آتل مناسب هستند.

 

بیشتر آسیب دیدگی‌های دست٬ مچ٬ یا بازو را می‌توان به راحتی و با استفاده از یك دستمال شكسته بندی ثابت كرد٬ كه از این دستمال شكسته بندی برای ثابت كردن محلی كه امكان آتل بندی وجود دارد نیز استفاده می‌كنند. دستمال شكسته بندی بازو به آسانی بازو را از محل گردن پشتیبانی می‌كند٬ و در صورت نیاز به استفاده از آن می‌تواند یك حلقه معمولی از جنس پارچه باشد. اگر استخوان ترقوه شكسته باشد٬ باید علاوه بر دستمال شكسته بندی یك پوشش افقی نیز دور بازو و سینه پیچیده شود.

دست شکستهبانداژ دست


کمکهای اولیه استخوان شکسته برگرفته از کتاب دوچرخه کوهستان چاپ باشگاه گشتا

Gashta

مجری تورهای طبیعت گردی با دوچرخه از سال 1382

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده + شش =

اینستاگرام آموزشی گشتا
دکمه بازگشت به بالا

You have successfully subscribed to the newsletter

مشکلی وجود دارد . لطفا مجددا سعی نمایید.

دوچرخه will use the information you provide on this form to be in touch with you and to provide updates and marketing.

صفحات ما را در اینستاگرام دنبال نمایید .

صفحه اعلام برنامه های ورزشی

https://www.instagram.com/gashtaclub

---------------------------------------------------------------------------------------

صفحه آموزشی ورزشهای دوچرخه سواری،دویدن،کوهپیمایی،کمپینگ.....

https://www.instagram.com/gashta_com

 

 

ایمیل شما با موفقیت در خبرنامه ثبت گردید

مشکلی وجود دارد . لطفا مجددا سعی نمایید.

دوچرخه will use the information you provide on this form to be in touch with you and to provide updates and marketing.