گزیده مطالب کتاب جامع دوچرخه کوهستان

کمکهای اولیه گرمازدگی و سرمازدگی

به دلیل قرار داشتن در محیطهای کوهستانی و کویری و عدم توجه به نکات ایمنی و فعالیت بالای ورزشی می تواند باعث قرار گرفتن در معرض گرما زدگی و سرمازدگی قرار دهد که با شناخت و آشنایی با علایمشان می توانید از پیشرفت و عوارضش جلو گیری کنید .

بدن درجه حرارت خود را با استفاده از روشهای مختلف در ۳۷ درجه سانتیگراد حفظ می کند . حرارت اضافی را از ۴ روش تعریق ، تنفس ، تشعشع و هدایت از دست می دهد . ۸۰% گرمای بدن از راه پوست و به طریق تعریق دفع می شود .

در محیط گرم با افزایش درجه حرارت درونی بدن ، عروق خونی پوست گشاد شده و خون بیشتری به پوست می رسد و در نتیجه گرمای بیشتری از آن دفع می شود و بلعکس  در هوای سرد و کاهش درجه حرارت درونی بدن عروق خونی پوست تنگ شده و خون کمتری به پوست می رسد و گرما در بدن حفظ می شود .

در صورتی که تغییر حرارت محیط  به حدی باشد که بدن نتواند با آن مقابله کند ، سرمازدگی یا گرمازدگی رخ می دهد .

 گرمازدگی

گرمازدگی :

آسیبهای گرما در مناطق گرم کشور و در ورزشکاران به خصوص دیده می شود . گرما و رطوبت فراوان همراه با فعالیت زیاد و عدم استفاده از مایعات و تامین کافی آب و نمک از دست رفته و باعث گرمازدگی می گردد. گرمازدگی در مرحله اول به صورت خستگی گرمایی و در مرحله بعد به صورت حمله گرمایی رخ می دهد .

الف)خستگی گرمایی:در نتیجه فعالیت زیاد در محیط بسیار گرم ایجاد شده و به دلیل از دست دادن مایعات و نمک بدن و تلاش بدن برای دفع بیشتر گرما از طریق انتقال مقادیر زیاد خون به پوست فرد دچار خستگی می گردد.  علایم و نشانه ها : سردرد و سریجه ،تعریق زیاد ،ضعف شدید ،تهوع ، بی اشتهایی ، گرفتگی عضلات ،نبض تند و ضعیف  ، گشاد شدن مردمکها و در آفتاب زدگی صورت برافروخته و قرمز و پوست فرد خشک و داغ می شود .

در رطوب بالا به مانند شمال یا جنوب کشور رطوبت بالا مانع تعریق فرد  می شود و در نتیجه خطر آسیب گرما بیشتر است و خستگی با گرفتگی  عضلانی در عضلات پا ، بازو و شکم همراه است .

در صورت عدم درمان خستگی گرمایی امکان بروز حمله گرمایی وجود دارد .

ب )حمله گرمایی :هنگامی رخ می دهد که راهای دفع گرما از بدن نتواند به اندازه کافی گرما را دفع کنند و بدن را خنک کنند .علایم عبارتند از : سردرد و سرگیجه ، بی قراری ، دمای بالاتر از ۳۹ درجه سانتیگراد ، پوست خشک و داغ ، تنگ شدن مردمکها ، تنفس سریع و سطحی ، خشکی دهان ، ضعف عمومی ، تشنج

اقدامهای ضروری : با هر وسیله ممکن بدن بیمار را خنک کنید – از تابش آفتاب دور کرده در سایه قرار دهید – پاهایش را ۳۰ سانتیمتر از سطح قلب بالا ببرید – لباسهای خیس بر اثر تعریق را از بدنش خارج کنید چرا که لباس خیس باعث گرفتگی تعریق می شود –به فرد گرما زده هر ۱۵ دقیقه نصف لیوان آب حاوی نصف قاشق چایخوری نمک بدهید چرا که مصرف آب حاوی نمک بعد از یک ساعت باعث رفع سریع گرفتگی عضلانی می شود .- به فرد گرما زده نوشیدنی کافین دار ندهید و عضلات گرفته اش را ماساژ ندهید.

پیشگیری : از مایعات کافی استفاده کنید – از پوشیدن لباسهای تیره و چسبان در تابستان خودداری کنید – از حمل کوله پشتی سنگین در دوچرخه سواری زیر آفتاب بپرهیزید – از توقف طولانی در مکانهای گرم و دوچرخه سواری در ساعات آفتابی در تابستان خوداری کنید – علایم اولیه گرمازدگی را بشناسید و به موقع آن را رفع کنید .

 سرمازدگی

سرمازدگی :

در سرمای شدید ، عروق محیطی و انتهای بدن به مانند انگشتان دست و پا ، بینی ، گوشها ، گونه ها و چانه منقبض  شده تا حرارت در بدن حفظ شود و درجه حرارت مرکزی بدن ثابت بماند .در صورتیکه سرمای محیط شدت یابد و بدن امکان جبران آنرا نداشته باشد و درجه حرارت بدن به زیر ۳۵ درجه سانتیگراد برسد فرد دچار سرما زدگی می شود .

تاثیر سرمازدگی بر بدن :رنگ پریدگی (به علت کاهش جریان خون پوست )- لرزش(به علت تلاش عضلات برای تولید گرما)و حالت بی خوابی

علل سرمازدگی :تنها در معرض سرما قرار گرفتن عامل سرمازدگی نیست و عوامل کمکی مثل خستگی سریع ، کمبود تغذیه ای و  …. سبب تشدید آن می شود .

علایم ونشانه ای سرمازدگی : احساس سوزش در گوشها ، بینی ، گونه ها و تغییر رنگ پوست به زرد مایل به سفید ، لرزش بدن ، سردی و کرختی دست و پاها ، بی حالی ، ضعف ، کاهش ادراک ، …..که در صورت شدت با گشاد شدن مردمکها فرد بیهوش می شود .

فرد سرما زده میل به خواب دارد و در صورت خواب ممکن است هرگز بیدار نشود .

در صورت تداوم سرمازدگی ممکن است اندامهای بدوم پوشش مانند گوش و بینی و انگشتان دست و پا یخ زدگی عارض شود و در صورت شدت یخ زدگی به قانقاریا (سیاه شدن)و مرگ اعضا بروز خواهد کرد .

کمکهای اولیه گرما زدگی و سرما زدگی برگرفته از کتاب دوچرخه کوهستان چاپ باشگاه گشتا

Gashta

مجری تورهای طبیعت گردی با دوچرخه از سال 1382

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − یک =

اینستاگرام آموزشی گشتا
دکمه بازگشت به بالا

You have successfully subscribed to the newsletter

مشکلی وجود دارد . لطفا مجددا سعی نمایید.

دوچرخه will use the information you provide on this form to be in touch with you and to provide updates and marketing.

صفحات ما را در اینستاگرام دنبال نمایید .

صفحه اعلام برنامه های ورزشی

https://www.instagram.com/gashtaclub

---------------------------------------------------------------------------------------

صفحه آموزشی ورزشهای دوچرخه سواری،دویدن،کوهپیمایی،کمپینگ.....

https://www.instagram.com/gashta_com

 

 

ایمیل شما با موفقیت در خبرنامه ثبت گردید

مشکلی وجود دارد . لطفا مجددا سعی نمایید.

دوچرخه will use the information you provide on this form to be in touch with you and to provide updates and marketing.