مقالات دوچرخه سواری

استفاده ترکیبی از دوچرخه همگانی و حمل و نقل همگانی (با تمرکز بر مسیرهای شیب دار)

استفاده ترکیبی از دوچرخه همگانی و حمل و نقل همگانی (با تمرکز بر مسیرهای شیب دار)

 

مقاله حاضر به بررسی استفاده از دوچرخه به خصوص دوچرخه همگانی به عنوان یک مورد مکمل حمل و نقل همگانی در شهرهایی که دارای شیب زیاد هستند می­پردازد.  مسیرهای شیبدار به عنوان یک فرصت (نه تهدید) برای گسترش شبکه دوچرخه همگانی مورد بررسی قرار گرفته. استفاده از شیب در بسیاری از موارد می­تواند فرد دوچرخه سوار را بدون حتی رکاب زدن به مقصد خود برساند به شرطی که طراحی دقیق و هوشمندانه ای در سیستم ارائه دوچرخه همگانی و مدیریت این وسیله حمل و نقل پاک به عنوان یک مود مکمل برای حمل و نقل همگانی انجام گردد.

 

مشکل فرا روی مدیریت شهری و شهروندان در برخی از کلان شهرهای جهان به خصوص در شهرهای در حال توسعه از جمله تهران، راه بندان­های طاقت فرسا و آلودگی هوای ناشی از آن و سایر مشکلات مربوطه ناشی از استفاده بی رویه از وسیله نقلیه شخصی است. کما اینکه بر اساس آخرین آمار منتشر شده تعداد خودروها در شهر تهران چهار برابر ظرفیت این شهر است.

لذا در این شرایط لزوم استفاده از سایر مودهای حمل و نقل به عنوان یک آلترناتیو به جای اتومبیل شخصی الزامی به نظر می­رسد. یکی از مدرن ترین و پایدارترین روش­ها برای تغییر مو بخشی از سفرهای روزانه شهری، توسعه دوچرخه می­باشد. در مقایسه با اتومبیل، دوچرخه وسیله­ای ارزان و کم هزینه است، موجب تحرک بدنی و سلامتی بیشتر و تسهیل در جابه جایی بدون آلوده کردن محیط زیست می­گردد. بسیاری از سفرهای طویل شهری امکان استفاده از دوچرخه را به عنوان یک شیوه مستقل ایجاد نمی­نمایند، همچنین در این سفرها سختی در طی نمودن فواصل ابتدایی و انتهایی منجر به استفاده از وسایل نقلیه شخصی به جای وسایل حمل و نقل همگانی و بروز برخی مسائل در پارک خودروها و تخلف از محدودیت­های قانونی می­شود. می­توان دوچرخه را به عنوان راه حلی دانست که با تسهیل در دسترسی و داشتن زمان سفر پایین، امکان تکمیل سفرهای شهری را در مبدال یا مقصد دارا است. به این صورت که دوچرخه می­تواند به عنوان وسیله­ای جذاب و متناسب به عنوان فیدر حمل و نقل همگانی در سفرهای روزانه شهری به حساب آید.

هماهنگی بین دوچرخه و حمل و نقل همگانی به طور متقابل سودمند است به طوری که مزایای استفاده از هر دو مود را افزایش می­دهد که هم باعث استفاده از دوچرخه به عنوان یک مود حمل و نقل می­شود و هم افزایش استفاده از حمل و نقل همگانی را در بر دارد.

در سال­های اخیر میزان استفاده ترکیبی از دوچرخه و حمل و نقل همگانی در سطح جهان افزایش قابل توجهی داشته است. در آمریکا و همینطور کانادا بین سال­های ۱۹۹۵ و ۲۰۰۸ تعداد سفرها به وسیله حمل و نقل همگانی ۳۸% در آمریکا و ۴۶% در کانادا افزایش یافت و به موازات آن میزان استفاده از دوچرخه به طور قابل ملاحظه­ای از سال ۱۹۹۰ افزایش پیدا کرد و تا سال ۲۰۰۶ به میزان ۳۲% در آمریکا رشد نشان داد. همزمان تعداد سفرهای با دوچرخه در کانادا هم بین سال­های ۱۹۹۶ و ۲۰۰۶ ۴۲% افزایش داشت. به طور کل شیوه استفاده از دوچرخه به عنوان یک مود مکمل حمل و نقل همگانی به دو صورت امکان پذیر است:

متداخل: دوچرخه و دوچرخه سوار به همراه یکدیگر و با استفاده از سایر وسایل نقلیه جابه جا می­شوند.

مستقل: تنها دوچرخه سوار جابه جا می­شود.

در روش متداخل دوچرخه سوار به همراه دوچرخه خود وارد اتوبوس شده یا آن را بر روی چرخبند اتوبوس قار می­دهد.

در روش مستقل در واقع دوچرخه سوار فواصل ابتدایی (از مبدا تا ایستگاه حمل و نقل همگانی) و فواصل انتهایی (از ایستگاه حمل و نقل همگانی تا مقصد) را با دوچرخه طی می­نمایند. در صورت اتکای افراد به دوچرخه شخصی تنها فاصله بین محل زندگی و ایستگاه حمل و نقل همگانی است که می­توان با دوچرخه طی شود، لذا برای گسترش روش مستقل باید به توسعه دوچرخه همگانی و تقویت پارکینگ­های دوچرخه در کنار ایستگاه­های حمل و نقل همگانی و تامین تعداد کافی خانه­های دوچرخه اقدام نمود.

 

 

 

 

 

bicycle-city-12
  • انطباق ایستگاه­های حمل و نقل همگانی و خانه­های دوچرخه
  • وجود مسیرهای ن=مناسب و ایمن جهت دسترسی حمل و نقل همگانی
  • سیستم کارای مشارکتی دوچرخه شهری
  • اطلاع رسانی مناسب به شهروندان جهت تسهیل در دسترسی به دوچرخه به عنوان مود مکمل
  • https://www.instagram.com/gashta_club/

Gashta

مجری تورهای طبیعت گردی با دوچرخه از سال 1382

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + نوزده =

اینستاگرام آموزشی گشتا
دکمه بازگشت به بالا

You have successfully subscribed to the newsletter

مشکلی وجود دارد . لطفا مجددا سعی نمایید.

دوچرخه will use the information you provide on this form to be in touch with you and to provide updates and marketing.

صفحات ما را در اینستاگرام دنبال نمایید .

صفحه اعلام برنامه های ورزشی

https://www.instagram.com/gashtaclub

---------------------------------------------------------------------------------------

صفحه آموزشی ورزشهای دوچرخه سواری،دویدن،کوهپیمایی،کمپینگ.....

https://www.instagram.com/gashta_com

 

 

ایمیل شما با موفقیت در خبرنامه ثبت گردید

مشکلی وجود دارد . لطفا مجددا سعی نمایید.

دوچرخه will use the information you provide on this form to be in touch with you and to provide updates and marketing.